Trav.


Björli Lilja & Kajsa Frick


För en vecka sedan så var jag, mamma, pappa och Tessan och kollade när min älskling Björli Lilja sprang. Björli Lilja är min farbrors travhäst, och henne tog jag hand om under min praktik uppe hos honom. Lilja är min bebis helt enkelt. Så jag tvingade min familj att köra 35 mil till Bollnäs. Jag ville ju stötta henne, och kolla hur hon va. Lilja är bara 3 år gammal och har inte sprungit många lopp, så hon är inte riktigt van med allt som händer och sker runt omkring vid en tävling. Uppvärmingen gick jättebra, felfritt. Och hon sprang på som en Gud. Jag var jättestolt över att säga att jag kört henne och att det var jag som tagit hand om henne under 5 veckors tid. Men Lilja skulle kunna vara ett trasigt varmblod med 3 ben och utan öron, men jag skulle vara stolt över henne iallafall. Så ovasett hur hon springer så är hon min gullhäst. Men över till loppet..


Loppet startade vid 3 och jag var på helspänn. Man såg att det inte var något som stämde med Lilja när hon kom till starten, hon var nervös med alla hästar omkring sig och hon kastade med huvudet. Och när starten gick så klarade inte Lilja av pressen längre. Hon galopperade några meter, men Kajsa fick tillbaka traven, Lilja galopperade igen, tillbaka till trav, och.. tillbaka till galopp. 3 galopper = diskad. Men så fort Lilja kom bort ifrån klungan med hästar så travade hon på som vanligt.. Jag blev jätteledsen. Min lilla tjej liksom..

Tompa pratade med Kajsa efteråt och hon sa att Lilja hade kastat med huvudet av obehag. Så det var något som varit fel från början, Lilja gillade inte huvudlaget. Det var nämligen inte hennes vanliga, och sen gillade hon inte "tussarna" hon hade i öronen, som hon inte heller var van vid. Skittrist. Men Tompa ska låta henne vara resten utav året, sen så kan hon starta igen. Hon behöver lite mer erfarenhet. Hon är ju som sagt bara 3. Menmen, alla dagar kan inte innebära vinst. Därimot så hade Sörfax sprungit jättebra i kvalet som vi tyvärr missade. Så det var Sörens dag helt enkelt. :)

Men jag hade iallafall en jättebra dag, och dessutom
så fick jag ju träffa mina gullungar igen! Det gjorde min dag!




Linn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0